2009-01-04

Så ja!

Nu är man hemma efter en hel dag med alla ni underbara vänner.
Hoppas att alla kom hem hela trots all is på vägen.
Ulla det var fler dörra som inte gick att stänga. Så tack Henrik.
Jag har låvat att lägga ut receptet och så då gör vi det nu 'r det så att jag har inte gjort orginal receptet så jag skriver mitt och orginalet.

Beräknat till 4 personer
Orginal


1 kg fläsk färs
3 msk aromat

Blanda köttfärsen med kryddan och ta en bit plastfolie
Lägg köttfärsen på folirn och forma detta till en file /eller rulltårta
alltså linda löttfärsen med folien
Lägg detta paket i frysen
När man ska ha middagen plocka upp köttet 30 -45 min innan du ska skära detta
Skär köttet i 2-3 cm tjocka bitar och bryn dessa.
Lägg i ugnsfast form

Blanda
2 dl creamfrach franska örter
1 matlagningsgrädde
1-2 msk soja
Häll detta över köttet och grädda i 200 grader i 25-40 minuter / tills det fått färg.
Så nu är det klart.
Servera detta till pressad / klyft potatis
Eller Taglatele eller ris och så en grön sallad.



Mitt recept är


1 kg bland färs
1 gul lök finhackad och stekt ska vara KALL när detta blandas i hopp
( samma temp på kött och lök)
salt och peppar
kan även ta i lite vitlökspullver om så önskas

Gör på samma sätt med frysning och så.
Jag blandar sedan
2- 3 dl cream frache
1 mat. grädde
1 msk soja
1-2 msk kryddan franska örter (finns i kryddhyllan sangta maria )
lite salt och peppar.

Så nu är det bar för er att testa och bjuda familjen på detta. Perfekt att ha till mycket folk lätt att förbereda. och mna kan ju ändra receptet i oändlighet.
Man kan göra en sådan här rulle när det är billigt köttfärs så har man en rätt snabb middag att gör en dag senare kan ju ligga i frysen ett tag.

LYCKA TILL och smaklig måltid

Bara till lägga att kryddan franska örter är perfek och super gott att lägga på när man steker potatis klyfter kankse inte till denna rätten men till grillat.


TACK för i dag allihop.
Kram och God natt
Christina

2 kommentarer:

Tokchansa sa...

Detta ska jag absolut testa! Det var fantastiskt gott, och verkar ju dessutom mycket smidigt!
Snällt att du tog dig tid att skriva detta!
Kram Linda

Ulla sa...

Jaaa, TACK alla för en trevlig em, god middag och så "kvällen". Tinge-ling.....